قالب وبلاگ

نکاتي راجع به انتخاب رمز عبور
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

منزل مسکوني شما درب و پنجره هايي دارد که اغلب هنگام شب و يا در مواقعي که به مسافرت مي رويد آنها را بسته و در شرايطي قفل هايي هم به آنها اضافه مي کنيد. يقينا" از يک کليد براي قفل همه دربها استفاده نمي کنيد و هرگز کليد ها را در اختيار افراد نا آشنا نخواهيد گذاشت. همچنين کليدها زير فرش يا کنار باغچه حياط مخفي نمي کنيد. پس چرا با رمز عبور خود (Password) اينگونه رفتار ميکنيد؟

براي دسترسي به سرويسهاي مختلف کامپيوتر و شبکه معمولآ براي شما رمزهاي عبور مختلفي در نظر گرفته مي شود و شما بايد همانند کليد دربهاي منزل از آنها محافظت کنيد. براي يک لحظه به کليد وردي منزل دقت کنيد، بدون شک از بقيه کليد ها پيچيده تر و گرانتر است، بنابراين بايد هنگام انتخاب رمز ورودي کامپيوتر خود موارد ايمني را بيشتر رعايت کنيد.

معمولآ شما مي توانيد password ورودي کامپيوتر خود را به هر اندازه که مي خواهيد پيچيده انتخاب کنيد، اما دقت داشته باشيد که بايد بتوانيد همواره به روشي آنرا بخاطر بياوريد. اين روش نبايد همانند گذاشتن کليد درب وردي منزل زير فرش جلوي درب يا کنار باغچه به گونه اي باشد که سارق به سادگي بتواند آنرا پيدا کند.

سارقان اينترنتي همانند سارقان منزل حرفه اي هستند بخصوص اگر با شما آشنايي داشته باشند. آنها با استفاده از تجاربي که دارند بسادگي گزينه هايي که مي تواند ورود آنها به کامپيوتر شما را ممکن سازد حدس مي زنند، بخصوص اگر با خصوصيات اخلاقي و زندگي شما آشنا باشند. حتي امروزه روشهايي مانند جابجايي حرف O با عدد صفر يا حرف S يا $ و ... براي همه سارقان شناخته شده و جزء اولين انتخابهاي آنها است.

فرض کنيد يک رمز عبور انتخاب مي کنيد و آن شامل 6 حرف، 4 عدد و 4 علامت است که همگي بصورت اتفاقي (random) انتخاب شده اند. آيا بنظر شما اين رمز مي تواند براي شما مفيد باشد؟ به احتمال زياد نه چرا که در اينصورت خود شما مجبور خواهيد بود براي به خاطر آوردن، آنرا جايي يادداشت کنيد و اين خطرناک ترين کارها است.

اگر مواردي که در زير به آنها اشاره مي شود را رعايت کنيد مي توانيد تقريبآ مطمئن باشيد که password کامپيوتر شما به اين راحتي ها توسط يک سارق قابل حدث زدن نخواهد بود :

1- رمز بايد به اندازه کافي قوي باشد. در اينجا قوي بودن به معناي طولاني بودن رمز مي باشد. هيچ اشکالي ندارد که حتي بيش از 14 حرف هم باشد. انتخاب يک جمله نه بصورتي که معمولآ آنرا مي نويسيم مي تواند گزينه مناسبي باشد.

2- رمز بايد يگانه باشد. گزينه هايي مانند 123 يا test يا letmein يا mydog و .. گزينه هايي آشنا براي همگان است، هرگز از آنها استفاده نکنيد. براي گرفتن ايده به سراغ مواردي برويد که به فکر هيچ کس نمي رسد، مثلآ نوع خاصي از يک مارماهي که در درياهاي سرد زندگي مي کند. راجع به اين مارماهي مطالعه کنيد و پس از شناخت آن در ارتباط با آن يک رمز انتخاب کنيد و راجع به آن با هيچکس صحبت نکنيد.

3- رمز بايد کاربردي باشد. کاربردي به اين معناي که بخاطر سپردن آن ممکن و ساده باشد. اين اتفاق بارها رخ داده که کاربر رمز را به گونه اي انتخاب مي کند که بعدها توانايي به ياد آوردن آنرا ندارد لذا مجبور مي شود آنرا جايي يادداشت کند.

4- رمز بايد طول عمر کوتاه داشته باشد. بازه زماني تعويض رمز کاملآ به نوع کاربري کامپيوتر و موقعيت شغلي شما دارد. اگر مسئوليت مهمي داريد و اطلاعات قيمتي در کامپيوتر خود نگه داري ميکنيد ترجيح بر آن است که در فاصله هاي کوتاه - مثلآ يک هفته - رمز خود را عوض کنيد اگر نه حداقل هر يکي دو ماه رمز عبور خود را بايد تغيير دهيد.





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 778
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: